mandag 19. november 2012

Oh, søte adventstid...

Noen liker jul. 
Andre like advent.
Det sies at ordet "advent" kommer fra det latinske ordet adventus, og betyr noe sånt som ankomst. Hva skjedde med den gamle barnelærdommen som sa at ordet stammer fra begrepet ventetid? Her aner man en tabbe av dimensjoner i det norske utdanningssystemet... Vel, inntil dette er oppklart, for man holde seg til den digitale ordbokas definisjon av ordet.
Denne såkalte ankomsten ser ut til å forflytte seg år for år. Akkurat i det man har tatt ned badetøyet fra snora etter sommerens badeutskeielser, inntar julemarsipanen butikkhyllene, og det er bare å begynne å vente på advent.
I anledning av at det nå har oppstått en ventetid før ventetiden, lanserer man herved advents-advent. En ventetid for de som er litt over middels glad i adventstiden. Man har sågar tillatt seg å konstruere en advents-adventskalender. Konseptet er som følger: Den teller ned fra 30 til 1, med start 1.november. Dermed kan man altså gå rett fra nedtelling, til opptelling mot jul. Ja, for det er jo en smule underlig... at på en kalender som har til hensikt å telle ned til jul, åpnes lukene i stigende rekkefølge. Det er jo helt umulig å følge med på hvor mange dager det er igjen til jul på den måten? Særlig i starten. Hmm.... er det 16 eller 19 dager igjen til jul, mon tro? Vent litt, så skal vi regne. Hvem i all verden har tid til det kvart på sju om morgenen, når havregrøten har svidd seg, melka må tømmes ut for den skulle vært drukket opp i forrige uke, og avisa henger til tørk etter å ha stått i postkassa med lokket åpent mens snøen laver ned? Hvordan dette konseptet har overlevd år etter år, er når man tar dette i betraktning, ganske så merkelig! Advents-adventskalenderen levner uansett ingen tvil. Der er det til en hver tid svært så oversiktlig hvor mange dager det er igjen til advent.
Som den fødte gründer man er, har man tatt patent på en del "spin off"-produkter i anledning lanseringen av den nye kalenderen. I fremtiden kan man se for seg uante muligheter. Her ligger godt til rette for en rekke kulinariske opplevelser - hva med Rema 1000-kampanjen "Advents-ventemat til under 100-lappen?" Eller "Hellstrøm rydder i adventsskapet"? Inntil videre satses det på advents-adventslys (ta tre, betal for to. Eller var det to for 49,-? Eller 3 for 69,-? Eller månedens deal: Ta et lys, få med en sau på kjøpet?), adventsadventsduker og adventsadventsjoggebukser (dette er adventstiden med kos i fokus!). Alt i den kledelige ventetidsfargen oransje (man tar fra det beste, litt påske, litt jul - og vips: Oransje).

Nå gjenstår kun litt markedsføring, så er konseptet straks i boks. Inntil da stables julebrus på rette linjer i kjøleskapet, og pepperkakene settes klare på stuebordet. Gjør klar for 1.desember og åpning av den søte juletid!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar